Sahabat andai

Monday, October 19, 2015

Hati yang baik

Semua orang punyai hati yang baik..tapi bagaimanakah caranya untuk mengendali hatinya?

Semalam saya roger kawan saya,miss rai_adah,yang sering mengadu tentang rasa hatinya yang sakit...sakit untuk bersabar...itu sebenarnya sifat untuk seorang perempuan....
sejahat mana,sebaik mana pun seorang perempuan itu tetap punyai hati yang baik dan sabar.lemah dan lembut..jujjur dan ikhlas...sehingga sampai satu tahap orang sering salaherti tujuan...

tak habis-habis niat tak menghalalkan cara...cara ada tak yang menghalakan niat? cukuplah Allah sahaja yang tahu....

sabar dan terus sabar...kerana yang mencipta kita ialah Allah SWT...cukuplah beribadah kepadaNya buat saya jadi tenang...miss rai_adah tu lembut orangnya,suaranya comel je.kitorang geng...dia selalu mengadu pada lia dengan apa yang dia mengalah bila berlaku salah faham..daripada pengajaran dia itu,lia dapat belajar,jika berlaku salah faham,kita kena mengalah dan positifkan keadaan..even waktu dia praktikal pun lia dah tahu dah camna perangai budak,tengok cara dia ceritalahh..orang lain sibuk buat asaimen,cuti balik duk rumah dengan famili..lia plak pergi jenjalan menimba ilmu..apa yang kita cakap mencerminkan diri kita...tapi kalau diam,ada banyak maknanya....setuju,mengalah,marah,tafakkur atau macam-macam lagi...

sampai satu tahap,lia rasa masalah itu lia seorang je yang kena selesaikan sendiri..waktu tu rasa macam kawan baik sendiri pun tak leh nak tolong...waktu tu rasa macam sakit itu yang paling deeeeeepeeeessttt in heart...semua benda nak kena ingat kemudian sakit kepala.kemudian nak tido,kemudian malas.dan sampai mama pun cakap,mana zakiah yang ceria dulu...


reputasi masa tu memang jatuh habis,student,kawan2,pensyarah dan penduduk kampung semua pelik,ini kah zakiah yang mereka kenal...no no...semalam rai dah suruh bangkit dan bangkit..yes i can...


eksperimen fi sabillillah...


ini salah satu modul terrbaru lia yang cipta..hehehe...kau memang kena jahat pada diri sendiri untuk kau kenal siapa yang sesuai untuk kau..hurmm hurmmm...time tu rse mcm bosan je...bila kau rasa kau nak sesuatu,,bila kau dah fobia dengan ahli keluarga ex yang sebenarnya tak kejam pun tapi berlaku kejam sebab Allah nak tunjukkan sesuatu..kau kena jugak buat eksperimen kat ahli keluarga yang lain....adalah dah dua tiga keluarga lia dah kenal,dan terdapat sebuah keluarga ini,dia macam ok.....tapi cara dia mengendali hati tu tak berapa nak betul lagi,,,masing-masing...hahah..

time buat eksperimen dengan keluarga ni,kau buat je jahat....kita tengok prasangka mereka,jika mereka kata jahat,siapa mereka nak kata kita jahat?kita bukan siapa-siapa untuk menilai..hanya Allah sahaja..masa tu,hanya Allah sahaja tahu perasaan nya...

pergi sekolah plak,kengkawan semua cakap macam-macam dengan memberi lia sangkaan yang buruk,imaginasi tinggi lahh...ehh,kau apa tahu perasaan aku..menyibuk je...kau kena bersabar..tu je..ye kan je apa dia cakap..biar dia menang...kau kena diam je...dengar je lagu...biar saja...memang aku banyak buat dosa...kau macam takda dosa je...jom pergi taubat sesama...cukuplah Allah bagiku...


tadi cakap pasal apa yang kita cakap mencerminkan diri kita kan?haa..tapi cermin ni ada dua jenis,cembung ke cengkung?fikirlahh sendiri..tak semestinya ok apa yang kita cakap itu mencerminkan diri kita,,,,,kekadang kita kena bercakap untuk backup kawan,kadang bercakap untuk bercerita pengalaman kita dan kadang bercakap untuk promote barang kawan kita...tak,ia tak melambangkan kita pun...lia memang selalu sangat jadi mangsa keadaan...since dari kecik darjah dua,ambik positif je...tapi bila cerita kat orang,baru sepatah cerita orang dah cakap lia dengki..orang belum habis cerita lagi.....so bersabar je lahh...orang macam lia ni,hanya pendengar yang setia je boleh faham cerita lia dan kemudian mereka pun menjadi seorang yang sabar melayan kerenah lia...
contoh pendengar yang setia yang lia paling kenal dan suka ialah akak qyn azman...huuu,orang selalu cakap dia ni tak baik lah bagai,berlagak lah jenis yang bajet2.....kau ni,tak kenal maka tak cinta..cubalah ambik yang positif je...aku lantak apa,aku nak kawan jugak dengan dia...tengok,sekali apa aku bebel dia dengar je...series r,best kenal dia..sah,kitorang memang sekepala...tu lahh sis cakap,sis kawan je dengan semua orang....sebabnya setiap perjalanan hidup seseorang itu,jika kita belajar betul-betul,tafakur..in shaa Allah u'll get positive vibes from them...tak kira tua ke muda.....


banyak lagi sebenarnya nak cerita.tapi hold dulu lah jap.hehehe...
assalamualaikum..