Sahabat andai

Saturday, January 4, 2014

3 sebab kita kena PUTUS

assalamualaikum..harini lia.z nak share satu post kawan lia.z di fb..mohon share cahaya ghuroba.

ukhti Siti Nazzirah Nazri :

LELAKI : Awak, boleh jadi awek saya? Saya berkenan sgt lah kat awak. Bagi saya, awak perfect sgt..!

PEREMPUAN : Ok, boleh je takde masalah. Couple ke?

LELAKI : Err...kalo dah mintak jadi awek, maknanya couple la tu kan?

PEREMPUAN : Ok. Bila nak kahwin?

LELAKI : Err..boleh tak tunggu saya habis belajar dulu tahun depan, pastu tunggu saya dapat keje stabil dulu. Dalam 3 tahun, insyaAllah.

PEREMPUAN : Ok, kita putus sekarang gak.

LELAKI : Eh, kenapa?????

PEREMPUAN : Kerana tiga sebab

1. Awak ajak saya bergelumang dalam dosa utk 3 tahun tanpa akad yang sah. Tiada jaminan awak takkan jumpa saya, sentuh saya dan hal2 berkaitan. Dalam 3 tahun tu kita akan bercakap hal sia-sia tentang soal hati yang tiada berkesudahan. Nanti ada yang terluka. Saya taknak hati saya terluka. Saya pun taknak hati awak terluka.

2. Kalau tak bersedia nak kahwin kenapa terburu-buru nak jalin hubungan? Sedangkan kahwin ni spesifiknya adalah utk mereka yg betul2 bersedia zahir batin, agamanya, ekonominya wlpn tak kaya, dan dari banyak sudut. Restu ibu bapa juga perlu difikirkan sama.

3. Lelaki yang beragama tahu bahawasanya ini bukan caranya. Sabar. Tahajjud byk2. Istikharah rajin2. Taubat selalu2. Muhasabah sentiasa2. Ubah slow2. Lelaki beragama takkan beri harapan palsu dengan bermain dengan perasaan, masa dan waktu. Jangan letak harapan seandainya hati tak yakin. Jgn beri harapan pada yang mudah menyerap harapan. Hati wanita ni macam gelas kaca, mudah pecah. Bila dah terluka, susah nak rawat balik. Jangan ada niat nak kahwin je, tapi tindakan ke arah itu tidak ada. Boring. Cari calon ni bukan nak cuba-cuba macam cuba pakaian. Tak sesuai yang ni, amik yg lain lah..

LELAKI : Em..tp sy tetap nak awak. Dah bertahun2 tunggu awk.

PEREMPUAN : Mohon padaNya andai hatiku yang kau pohon.. Bila dah bersedia, cuba cari saya balik. Tapi ni bukan janji atau beri harapan. Jika sy masih blm berpunya, datang mintak dengan ayah mak terus. Bincang dengan dorang. Assalamualaikum.

LELAKI : Waalaikumussalam

P/s : Jauhi COUPLE, dekati NIKAH.








ini version kawan lia.z...

kita tengok version lia.z plak dengan seseorang baru-baru ini.


LELAKI W : Nak usha boleh?

lia.z: Boleh,jumpa mama la.nak?

LELAKI W tersebut terfikir sejenak.dan lia.z tak perasan plak reaksi dia.malas nak fikirkan sangat.

then LELAKI W cakap 'nak jumpa tapi xready lagi la'

lia.z: cume sekarang ni nak dengan xnak je.kawan-kawan saya yang sebaya awak ramai je yang sudah berjaya mendirikan masjid untuk mengelakkan maksiat.dan direstui ibubapa.

then lia.z xingat ape ntah lagi kami borak-borakkan.lia.z bukan apa,semenjak dua menjak frust dengan lelaki.dan sekarang ingin menjadi wanita solehah yang mempertahankan hak kami sebagai permaisuri hati.kalau betul2 nak.hah,bace 3 sebab kat atas tu..



tapi lia.z cume kagum dengan kejujuran dia sahaja.walaupun beralasan,tapi lia.z rasa dia benar-benar jujur berbanding en f yang janji macam2 sekali hilang macam tu sahaja.

lia.z ini xmahu jadi perempuan yang mudah ikut kata lelaki yang bukan halal.lagi-lagi kes yang nak usha2 la..memang couple itu seronok,series da ade pengalaman tapi nanti satu hari anda pasti menyesal.
maaf la jika lia.z ini sempoi-sempoi n poyo jer..tapi lia.z cume ingin berubah sedikit demi sedikit agar menjadi perempuan yang teguh berdiri di tapak kaki sendiri dan berbekalkan berkat dari Allah dan mama lia.z sendiri.dan tidak lupa jugak,kawan-kawan lia.z yang keep bagi advice suruh lia.z buktikan kat mr f dan lelaki-lelaki lain perempuan boleh stdy leklok n jaga diri tanpa mereka.Barulah ada lelaki yang betul-betul minat kat kita.mcmmne eak nak explain.barulah ada lelaki yang lebih baik untuk mereka wanita yang lebih baik..
so jom perbaiki diri.inshaAllah.

lia.z cerita la kat mama pasal LELAKI W itu,then mama kata,kalau jumpa xsemestinya kena n wajib kahwin..cuma kita kenal hati budi masing-masing sekali dengan mama n abah..barulah betul-betul sweet..biarlah mama n abah,abah n mak LELAKI W yang berbincang sendiri dan merestui perhubungan kami..tapi sampai sekarang lia.z masih xdapat apa-apa berita dari dia.





mungkin ada hikmah yang berlaku tidak lama lagi..kita nantikan sahaja daripada Allah SWT..kerana apa?
kerana jodoh itu rahsia ALLAH.



assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment