Tuesday, March 19, 2013

Masa ku kian suntuk semester 2

Assalamualaikum...

Semalam hampir 3 kali berniat nak update blog pasal get a life...tapi masa ku sangat mencemburuiku..

Lia.zf hupdate pakai tab ja,really dont hv time..mane y ade gap lepas kelas mesti kena buat kerja..semalam je tido pkul 1.dok google pasal olerikultur...

Kadang2 nak hupdate blog tu ada,tapi i dont have any time..haha..btw,sape ja yg nak bace blog lia.zf yang ntah pape nih..so,takde sape lah yang hairan dengan blog ni..kalau rasa hairan,silalah bagi komen..takdelah syok sendiri ja dok ngepost..hehe

Kak lin cakap gunakan blog untuk medium mnyebarkan ilmu..walaupon copy paste ja..hehe...

Papela..im really dont have time for this things..hope Allah give me the strenght along this sem...

Assalamualaikum.

Monday, March 18, 2013

Nafsu makanku~~~

Assalamualaikum..


Menurut Imam al-Ghazali, barang halal itu datang kepada kamu hanya sekadar untuk menjadi bekalan sahaja. Seperti mana disebut oleh Nabi s.a.w., maksudnya; “Sesungguhnya yang halal itu tiada datang kepada kamu, melainkan sekadar untuk menjadi bekal dan sekejab sahaja. Tetapi yang haram itu datang kepada kamu bertimbun-timbun”.

Banyak makan makanan syubhat menimbulkan was-was dalam hati. Sukar menghafal ilmu dan mudah lupa.







lia.zf ni suka makan jugak,banyak jugak makan...tapi semenjak kawan nasihat makan banyak ni boleh menggelapkan hati..lia.zf terus kurangkan makan..tapi bila da kurangkan,terus takde..mase tu ade la sampai dua tiga hari tak makan..gile!

lia.zf memng tengah jaga diet,tapi mama ada pesan gak,nak study ni penting makanan..nak bagi tenaga kan..masalahnya masa sem 1 dulu,bila dah makan duit mcam xpernah nak cukup..
sebab mama ada pesan,membazir duit untuk beli makanan xpe..tapi pada lia.zf,dalam membazir tu la kite kena berjimat..kang dibuatnya makanan tu tak habis,sama ja..so memang nafsu ini membuak2 tapi fikirlah penjimatan kos nya...

ada certain fatwa kate,wanita da nak dekat datang bulan,sebab tu membuak2 nafsu makan..pada lia.zf,sama je,asik nak makan je..haha

untuk sem 2 nih,lia.zf memang betul2 nak belajar untuk berjimat..da besar kan,kena pandai fikir caranya...bukan nak jadi mcam kat asrama dulu,beli ni,beli tu..kakak pernah pesan dulu,beli biskut kering ja,nanti orang lain mintak..gitu plak,lia.zf dorg tak mintak pon lia.zf bagi..tak salah pon.tolong menolong...this sem,lia.zf nak survey periuk nasi,nak beli beras..then masak,so jimat sikit duit..

kawan lia.zf name dy zati,mmg dari sem lepas da buat gitu,dy kate msak sardin,telur,ikan bilis..perghh!sedap ja..lgi2 tambah cili padi..wahhh...tumpang tanam kat ladang,dorg ok je kot..
tpi dy kate lau boring boleh la pg cafe beli lauk je..so now,lia.zf mmg nak belajar jimat..

ape orang kate?get a life?puiih men jauh2 la..semua orang ada life,tapi ikot cara masing2 la..time2 macam ni la kita kena belajar untuk balas jasa mama n abah...penat dorang besarkan kita,takkan kita nak habiskan duit dirang tok bende yang bukan2..sebab tu mama pesan kat lia.zf kot,membazir tok makanan xpe..okies mum,i got it..love u...

ok next post inshaAllah lia.zf citer pasal 'get a life' sangat tuh!...
assalamualaikum..
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim...


Wednesday, March 13, 2013

Sedekah

Assalamualaikum..lia.zf baru balik dari kelas kaunseling islam.dimana kos yang memang lia.zf minat,bimbingan kaunseling...name ustaz mohd noor...sangat comel orangnya..hope dia mampu mengingatkan lia.zf perkara2 yg penting dalam islam..inshaaAllah..

 Firstly,beliau menerangkan invensi yang lia.zf dan kengkawan kene buat..
Pengaruh Amalan Islam dalam Kehidupan
...
Amalan islam banyak sangat kita boleh buat..dan tadi dia memberi contoh sedekah..
Pelbagai cara untuk bersedekah sebenarnya,cume kita ikhlas ke tak,kita sedekah sebab Allah ke sebab takkabur...

Belanja di jalan Allah
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 195
Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.
Utama kaum keluarga
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 215
Mereka bertanya kepadamu tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: “Apa sahaja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan.” Dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.
Pinjaman kepada Allah
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 245
Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.
Bersedekah sebelum terngadah
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 254
Wahai orang-orang yang beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian daripada rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi persahabatan yang akrab dan tidak ada lagi syafaat. Dan orang-orang kafir itulah orang-orang yang zalim.
Sedekah itu barakah
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 261
Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti dengan sebiji / sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai (bulir), pada tiap-tiap tangkai pula ada seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.
Sedekah dan iringan yang baik
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 262
Orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang dinafkahkannya itu dengan menyebut-nyebut pemberiannya dan dengan tidak menyakiti (perasaan si penerima), mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan mereka. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
Maaf dan sedekah jangan berlawanan
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 263
Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.
Jangan hilangkan pahala sedekah
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 264
Wahai orang-orang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya karena riak kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah ia bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai (memperolehi) sesuatu pun daripada apa yang mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir.
Kebun sedekah
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 265
Dan perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya karena mencari keredaan Allah dan untuk keteguhan jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka hujan gerimis (pun memadai). Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu perbuat.
Sedekah yang baik-baik
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 267
Wahai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan Allah) sebagian daripada hasil usaha kamu yang baik-baik dan sebagian daripada apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu memilih yang buruk-buruk lalu kamu nafkahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memicingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahwa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 268Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir); sedang Allah menjanjikan untukmu ampunan daripada-Nya dan karunia. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui.
Menampak dan menyembunyikan sedekah
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 271
Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan daripada kamu sebahagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Pahala untuk diri sendiri
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 272
Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufik) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keredaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikit pun tidak akan dianiaya (dirugikan).

Miskin yang bermaruah
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 273
(Berinfaklah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah; mereka tidak dapat (berusaha) di muka bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya kerana (mereka) memelihara diri daripada minta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.
Nafkah dalam sembunyi dan terang
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 274
Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan, maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
Sedekah itu subur
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 276
Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran, dan selalu berbuat dosa.
Sedekahkan hutang
Alquran > Surah Al Baqarah> Ayat 280
Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan. Dan menyedekahkan (sebagian atau semua hutang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.
Raikan kaum kerabat
Alquran > Surah An Nisaa’> Ayat 8
Dan apabila sewaktu pembahagian itu hadir (kaum) kerabat, anak yatim dan orang miskin, maka berilah mereka daripada harta itu (sekadarnya) dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang baik.
Tiada mudarat selepas sedekah
Alquran > Surah An Nisaa’> Ayat 39
Apakah kemudaratannya bagi mereka, kalau mereka beriman kepada Allah dan hari kemudian dan menafkahkan sebahagian rezeki yang telah diberikan Allah kepada mereka? Dan adalah Allah Maha Mengetahui keadaan mereka.
Bisikan yang paling baik
Alquran > Surah An Nisaa’> Ayat 114
Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan daripada orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat makruf, atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Dan barang siapa yang berbuat demikian karena mencari keredaan Allah, maka kelak Kami memberi kepadanya pahala yang besar.
Bersolat dan bersedekah itu beriringan
Alquran > Surah Al Anfaal> Ayat 3
(Iaitu) orang-orang yang mendirikan solat dan yang menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.
Sedekah dibalas dengan kecukupan
Alquran > Surah Al Anfaal> Ayat 60
Dan persiapkanlah untuk menghadapi mereka (dengan) kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan daripada kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah nescaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan).
Darjat pemberi sedekah
Alquran > Surah At Taubah> Ayat 20
Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan.
Pemberian bukan kerugian; tapi mengelak kecelakaan
Alquran > Surah At Taubah> Ayat 98
Di antara orang-orang Arab Badui itu, ada orang yang memandang apa yang dinafkahkannya (di jalan Allah) sebagai suatu kerugian dan dia menanti-nanti marabahaya menimpamu; merekalah yang akan ditimpa marabahaya. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Sedekah itu jalan mendekati Allah
Alquran > Surah At Taubah> Ayat 99
Dan di antara orang-orang Arab Badui itu, ada orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan memandang apa yang dinafkahkannya (di jalan Allah) itu, sebagai jalan mendekatkannya kepada Allah dan sebagai jalan untuk memperoleh doa Rasul. Ketahuilah, sesungguhnya nafkah itu adalah suatu jalan bagi mereka untuk mendekatkan diri (kepada Allah). Kelak Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat (surga) Nya; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Sedekah itu penyucian jiwa dan harta
Alquran > Surah At Taubah> Ayat 103
Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka, dan mendoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Zakat dan Taubat beriringan
Alquran > Surah At Taubah> Ayat 104
Tidakkah mereka mengetahui, bahwasanya Allah menerima taubat daripada hamba-hamba-Nya dan menerima zakat, dan bahwasanya Allah Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang?
Ucapan untuk si pemberi
Alquran > Surah Yusuf> Ayat 88
Maka ketika mereka masuk ke (tempat) Yusuf, mereka berkata: “Wahai al-Aziz, kami dan keluarga kami telah ditimpa kesengsaraan dan kami datang membawa barang-barang yang tidak berharga, maka sempurnakanlah sukatan untuk kami, dan bersedekahlah kepada kami, sesungguhnya Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bersedekah.”
Sedekah sama ada sembunyi atau terang
Alquran > Surah Ar Ra’d> Ayat 22
Dan orang-orang yang sabar karena mencari keredaan Tuhannya, mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik),
Bersedekah sebelum terlewat
Alquran > Surah Ibrahim> Ayat 31
Katakanlah kepada hamba-hamba-Ku yang telah beriman: “Hendaklah mereka mendirikan solat, menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi ataupun terang-terangan sebelum datang hari (kiamat) yang pada hari itu tidak ada jual beli dan persahabatan.
Perbandingan yang menarik
Alquran > Surah An Nahl> Ayat 75
Allah membuat perumpamaan dengan seorang hamba sahaya yang dimiliki yang tidak dapat bertindak terhadap sesuatu pun dan seorang yang Kami beri rezeki yang baik daripada Kami, lalu dia menafkahkan sebahagian daripada rezeki itu secara sembunyi dan secara terang-terangan, adakah mereka itu sama? Segala puji hanya bagi Allah, tetapi kebanyakan mereka tiada mengetahui.
Memberi kepada kaum kerabat
Alquran > Surah An Nahl> Ayat 90
Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.
Beri kepada yang terdekat; tapi tidak pula boros
Alquran > Surah Al Israa’> Ayat 26
Dan berikanlah kepada keluarga-keluarga yang dekat akan haknya, kepada orang miskin dan orang yang dalam perjalanan; dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros.
Halus bahasa kala menolak memberi sedekah
Alquran > Surah Al Israa’> Ayat 28
Dan jika kamu berpaling dari mereka untuk memperoleh rahmat daripada Tuhanmu yang kamu harapkan, maka katakanlah kepada mereka ucapan yang pantas.
Kelapangan rezeki di sisi Tuhan, Dia juga yang menggantikan pemberian
Alquran > Surah Saba’> Ayat 39
Katakanlah: “Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya)”. Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia lah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.
Perniagaan yang tidak akan merugi
Alquran > Surah Faathir> Ayat 29
Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi,
Pahala yang besar
Alquran > Surah Al Hadiid> Ayat 7
Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan nafkahkanlah sebahagian daripada hartamu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya (memberikan penguasaannya kepada kamu). Maka orang-orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan (sebahagian) daripada hartanya memperoleh pahala yang besar.
Tidak sama bersedekah sebelum dan selepas futuh Makkah
Alquran > Surah Al Hadiid> Ayat 10
Dan mengapa kamu tidak menafkahkan (sebahagian hartamu) pada jalan Allah, padahal Allah-lah yang mempusakai (mempunyai) langit dan bumi? Tidak sama di antara kamu orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum penaklukan (Mekah). Mereka lebih tinggi darjatnya daripada orang-orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah itu. Allah menjanjikan kepada masing-masing mereka (balasan) yang lebih baik. Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Jihad yang terbaik dengan harta
Alquran > Surah Ash Shaff > Ayat 11
(Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya,
Jangan sampai terlewat
Alquran > Surah Al Munaafiquun> Ayat 10
Dan belanjakanlah sebahagian daripada apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: “Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian) ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?”
Memberi tanpa mengharap balasan
Alquran > Surah Al Insaan> Ayat 9
Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredaan Allah, kami tidak menghendaki balasan daripada kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih.
Alquran > Surah Al Lail> Ayat 20
Tetapi (dia memberikan itu semata-mata) karena mencari keredaan Tuhannya Yang Maha Tinggi.
Jangan mengherdik yang meminta-minta
Alquran > Surah Adh Dhuhaa> Ayat 10
Dan terhadap orang yang minta-minta maka janganlah kamu mengherdiknya.

Sumber:http://www.hamizul.com/?page_id=2911

lihat lah,betapa indahnya teknik2 yang Allah bagi untuk kita dapat pahala..
=) juga dapat membahagiakan orang lain..lagi bila orang ditimpa kesusahan,nampak kita senyum dan tenang hati dia..tapi anda kene berhati2 juga..emosi kadang2 tak stabil...

kadang orang beralasan bila mahu bersedekah,kerana kita pon tidak kaya sangat..mana boleh mcm tu,janji Allah itu pasti,jika kita buat baik di jalan Allah.Allah pasti mengetahuinya..dan dia suka hamba Allah yang meminta kepadanya..maksud ustaz,bukan kita berharap kepada miracle,usaha pon mesti ada...jage amalan islam kita..solat 5 waktu pon kdang2 sudah memadai..tapi nak lagi banyak rezeki,lagi banyak la amalannya...lia.zf pon rse yang amalan lia.zf tak cukup..sebab lia.zf rasa da ramai sahabat sahabat frust dengan sikap lia.zf..itulah punca kita tidak ingat pada Allah..dan setiap ujian,cepat je nak mencarut..kita zikir,pasti Allah tolong..inshaAllah.Ya Rahman Ya Rahim...
Now,lia.zf cume perbanyakkan amalan berzikir,agar kurang perkataan2 yg jahat,dan perbanyakkan perkataan yg baik..inshaAllah...

oklah,masa seperti kekurangan sbab lia.zf nak solat asar ni.itulah masa free untuk berblog..hehe..
"Allah pasti membantumu jika kamu membantu rakan-rakanmu ketika dalam kesusahan"

Tuesday, March 12, 2013

Cinta Fitrah Manusia

 Assalamualaikum..
Cinta Fitrah Manusia

siapa sedar bahawa cinta itu sebenarnya satu nikmat..Allah memang bagi kepada semua ummatnya...
cume cara mengatasi hal ini..kita terus ke maksiat atau lebih bahagia ke jalan Allah....

Lia.zf sendiri tidak dapat control perasaan itu,banyak tolakan yang ada di depan mata..even mr zf tu sendiri pon sebenarnya hampir membawa lia.zf ke kancah maksiat..but firstly is niat,if he niat that he want to marry u,just follow the flow...and i pon bagi syarat2 tertentu untuk dia bernikah lia.zf..itula peluang...but,whats my feeling as her girlfriend?waiting,waiting and waiting...sometimes i think it just wasting my time...

ok,tutup la citer tu,xmahu cerita panjang,tak jadi nanti,Allah tarik,kita tak tahu..punye bila da ada seseorang,ajaklah dia berubah..itu jugak satu cara mendapatkan cinta...bila minat seseorang,better keep it in your heart,n just doa for him or her..huhu..that the only way paling mujarab...just silent,and keep doa..

lia.zf series tak reti control that feeling..this shown that Allah is actually loving us as He give that feeling to us..it tranfers to some boy/girl that u meet for the first time..then,just keep praying and doa for him/her..itulah yang para ustaz ustazah dok cerita cinta fitrah manusia..

once dapat that feeling,we need to remember Allah and our family..so HE can give us the best way to get love...apelah yg lia.zf bebel ni...

sebab lia.zf tak dapat control laa..ber tindih2 perasaan tu datang,sebab lia.zf tak dapat cinta lia.zf yang Allah jodohkan..frwenz cakap,macammana nak kahwin ni?uish,dorg tu bukan yang tentukan jodoh kita..just ignore if ur friends said like that..see,too many things that people changed it..just believe Allah gave it..

oklah,da azan asar..next,praying and dating wif Allah..just love Him...
assalamualaikum..

Tuesday, March 5, 2013

Cinta si becok

Assalamualaikum

berubah punya berubah,
aku ingin kurangkan berkata-kata
hindari fitnah dan salah sangka
aku dulu tidak sopan,
cakap main lepas,
berbaju reka bentuk badan,
berparas pinggang,
tudung paras paras
anak tudung asal boleh,
sarung kaki apatah lagi.

Dulu,
berfoya-foya
bertemu sana,bertemu sini
sungguh jahat makhluk Allah seorang ini.
Pintu taubat benar terbuka,
namun aku masih bersama si dia
Jodoh?
mungkin.
kita mampu membuat ramalan,
Allah yang tentukan segalanya.
Berubah?
Banyak jalannya
Banyak caranya
Kuasa Allah tiada batasnya.


Berubah kerana Allah,
pintu hati dibuka olehNya
bersyukur selamanya,
kurangkan mengutuknya.
Berdoalah kebahagiaannya.
Kelak kamu jugak bahagia,
Melihat dirinya bahagia.


Setiap ummah boleh berdakwah,
walaupun tidak sempurna,
Allah SWT sahaja sempurna..
Allah Maha Agung..
Terimalah si dia seadanya,
Jodoh kita ketentuan Allah.

another BB1m

assalamualaikum

Ya Allah,rasanya kali ini mahu mengepos perasaan geram lia.zf kt penjual2 barang yg membuat lia.zf terliyoq dengan barang2 diorang...bb1m bernilai 250 itu hilang sekelip mata..alhamdullilah dapt digunakan sebaik2 nya..namun perasaan tidak puas hati masih ada kerana bb1m diterima di kedai baju dan barang2 laptop..



macamni la,semasa mendapat bb1m,minggu tilawah Al quran yg dianjurkan oleh KHAR,terdapat gerai2 menjual2...dimana,jual baju muslimah rm 20..sangat murah pada lia.zf sebab selalu jumpe rm 55,yg cekik darah..nak tutup aurat je,xmo la mahal2..xpenting pon brand ape,yg penting berbaju muslimah...then,jubah yg tshirt tu,rm 30 sahaja..nafsu lia.zf memang nak je baju muslimah itu banyak2..tp dapat jugak beli satu..

next,kat pintu timur UPSI,ada sebuah kedai buku,lia.zf suda habeskan disitu rm 150..dan ada lagi rm 100..dan target untuk membeli alat2 tulis..harini,tercapai akhirnya hasrat nak beli alat2 tulis tu..dan nampak tak?sekelip mata,bb1m itu dihabiskan..alhamdullilah digunakan untuk brg2 yg ok..

then,lepas khar,tak sampai sehari,ade jualan plak di karnival KAB..nampak tak betapa situasi mall di UPSI ini...haha..kt situ,ade jugak kedai yg memakai bb1m tok baju..tapi lia.zf mmg xnak gune untuk baju..

harini plak,da start pc fair,..kawan2 tahu x?pc fair itu bukan pc fair..megasale rasenye..kah2..sekali dua pc fair satu,karnival it satu..kt bitarasiswa dan dewan sitc..sekali dua?bayangkan suasana mall di UPSI nih..hah,lg 1,pc fair tu ciap boleh pakai bb1m,itu yg tak puas hati..huhu..
then,tadi pergi book fair satu tempat dgn pc fair,kt book fair tu ade terjemahan Alquran yg lia.zf mmg nak beli..bb1m da abeh,tp nak beli jugak..sgt byk la buku lg yg lia.zf mmg nk beli..argh!..sebab itu lia.zf msih tak puas hati.mungkin itu nafsu sahaja..tak sangka plak lia.zf macam ni..

ini baru 3 agenda di UPSI,ade 2 lagi agenda menghabiskan duit menanti..iaitu KZ dan HI KUO,hemm.adakah ini namanya dugaan atau nafsu semata?


so lia.zf harap sangat Allah dpt menguatkan lia.zf untuk tdak boros dan membazir..ya Allah peliharalah sikap yg tak diingini..

Monday, March 4, 2013

mengantok!

assalamualaikum..


sekrang memang sangat ngantok sebab tak dapat nak tido lena kat sini aka khar..mungkin kolej baru,n lia.zf xdapat adapt..hampir 2 minggu tido lambat..sape boleh tahan 2 minggu berturut2..nanti akhir sem lagi la..so,awal2 ni kumpul tenaga..tapi ni awal2 tak dapt kumpul tenaga..



Cara mengelakkan mengatok pada lia.zf

berzikir
lia.zf selalu bayangkan,sakit2 kat badan lia.zf ni mesti kerja setan sebab Allah mestilah nak hambaNya sihat sentiasa..so nak berzikir je..dapt ketenangan dan kurangkan kesakitan..

minum air
lia.zf rasa macam segar je bila minum air..air kan bersifat universal..itulah yg Allah cipta sebagai medium dalam badan makhluknya..siapa yg boleh kalau xde air?tipu la..

pewangi
lia.zf suke bau citrus n fruity..sedap macam nak jilat je minyak wangi tu..sabun mandi,pakai lemon..bila gosok2 kt badan,mcm letak lemon kat donut big apple..haha.merepek giler...kahkahkah..
n rase mcm tengah menikmati juice lemon yg sangat menyegarkan..

ibubapa
kalau ingt ibu bapa,kita teringt yg kita tengah belajar,so selagi boleh focus,selagi tu la kita ingt kat ibu bapa kita..huhu..rindunya kat diorang..xoxo

akibat daripada mengantok,post pon sedikit mengantok..
nite..
assalamualaikum..
lia.zf maafkan salah silap korang..

Sunday, March 3, 2013

BB1M

Assalamualaikum..sahabat2 sekalian pasti gembira dan berpusu2 merebutkan giliran untuk mendapatkan baucer buku..best tu,kerajaan bagi..kerajaan tak kerajaan,pada lia.zf politik takde kene mengena dengan pengajian lia.zf di UPSI..series serik la dengan politik ni,ambik orang yg kita sayang...haha..mcam mne pon lia.zf tetap sayang diorang walaupun berpolitik cume malas nak layan,jahatkan..
  

    Before dapat bb1m lagi lia.zf da list nak beli buku ape,huhu..excited gler..sebagai seorang yg ingin mengadakan majlis.lia.zf pkir nak guna nilai rm 100 tok barang2 seni bile nak majlis nanti..baru la rase puas bila buat sendiri..kan?cume kita kene pandai manage masa..ade jugak rakan yg cakap,dia kate kalau nikah,upah je orang sbb majlis kita..tapi pada lia.zf macam xbes je,duit habes je..


Wang hantaran sebenarnya TAK WAJIB bahkan ianya sebenarnya HIBAH atau HADIAH kepada wanita. Yang penting MAHAR sesebuah perkahwinan.

Berikanlah maskawin (mahar) kepada wanita-wanita (yang kalian nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerel...aan. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kalian sebagian dari maskawin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya. (An-Nisa’ [04]: 4).
 
 
hah,begitulah cerita nya,bila kita dapat kurangkan,kita kurangkan..hehe..suda la..citer cikit je bab ni,Allah yg tentukan..inshaALLAH berjaya..
 
 
   Next,memang nak sangat memiliki Untuk Kita Pendosa by Hilal Asyraf..tapi kedai tu cakap baru sangat..tak banyak keluar.erm,terpaksa memilikinya dengan wang sendiri..biar membazir kerana ilmu,itu yg mama pesan..kebanyakkan remaja kini memberi alasan nak beli buku n kene bayar buku ni buku tu..tapi sebenarnya nak beli brg2 yg berjenama n memang tinggi harganya...faham lah hati remaja,lia.zf sendiri begitu jugak kadang2,tapi sekurang2 ada jugak membazir untuk mendapatkan ilmu..
 
 
Agenda memiliki buku Untuk Kita Pendosa hancur,hemm.takpe,survey dulu buku yg ada..survey punye survey,bnyak jugak buku ilmu yg ada di kedai tu..dan inilah antara buku yg lia.zf tebus menggunakan bb1m bernilai rm 150.
 
 
nampak tak?buku2 yg ada ni pon boleh membantu lia.zf berubah ke arah yg lebih baik..inshaAllah..tapi atas kehendak Allah juga untuk memberi keimanan lia.zf..dan lia.zf pon taktau tahap keimanan lia.zf...yg paling mantul,kucing tu kan,comel jer...itu majalah Al ustaz,sahabat2 semua sudah agak lia.zf mesti nak beli..lia.zf penyayang orangnye,then itulah salah satu orang cakap lia.zf pelik..hehe..
 
 
 
Al mathurat kecik ni,sebenarnya baki time nak cukupkan rm100..dapat 4,lia.zf ingt nak letak kat masjid.tapi abg kdai tu cdangkan bagilah kawan..walaupun harga dia rm1 sahaja,tapi kita boleh uji sejauh mane keikhlasan kawan2 kita bila kita bagi mereka ilmu tmbahan..itulah erti persahabatan,tidak boleh dibeli dengan wang semata...lia.zf bagi kt shera,asiah dan dila..
 
    Aku muslim,Nur Khairunnisa.buku ini memberikan sedikit renungan2 yg simple tentang panduan asas untuk jadi muslimah..itulah yang paling utama sebelum menjadi muslimah penting..perkara fardhu ain yg perlu ada dalam setiap ummah..biarlah orang cakap kita baru nak belajar ke ape,atleast lia.zf sedar kekurangan lia.zf dari segi agama.


Indahnya Amalan Doa,Ustaz Ismail Kamus.memang teringin nak mengamalkan bacaan doa yg simple dan mudah diingati..so lia.zf berharap doa ini mampu membantu lia.zf untuk mempelbagaikan doa2 yg ada..inshaAllah..

Solat sempurna,Ustaz Zaharuddin.Kadang2,semua orang bergegas untuk menunaikan solat..maksud lia.zf bergegas ketika masuk waktu azan memang bagus..tapi yg bergegas untuk cepatkan pergerakan solat itu?bagaimana?lg2 biler ade kelas pkul 5,asar 4.45..nampak tak?kadang2 kita rsa macam menunaikan solat tu,cukup ikut waktu,.tapi,solat kita tu diterima Allah ke?waAllahuallam..lia.zf tidak mampu menghitung hal itu..erm,taktahu bagaimana untuk mengekalkan solat yg sempurna.mungkin buku ini dapat membantu lia.zf dalam menunaikan solat 5 waktu yg memang wajib seluruh ummah..


 ni khas untuk wanita2 zaman kini yg sering mengadu PMS(premenstrual sickness) aka senggugut..
lia.zf sangat terperanjat bila jumpe satu perkongsian ini yg menyatakan senggugut itu cakaran iblis..bukan syaitonirrajim tau..iblis laknatullah!hah ko,wajah iblis da menakutkan garang menurut AlQuran panduan hidup..tibe2 time kita period,dia kacau rahim kita.mintak dijauhkan iblis2 yg jahat tu...tak salah kalau kita berkongsi ilmu kan..hehe..kalau sakit,ingat Allah,dengan berzikir..sebab kita tak dapat pegang n baca Al quran kn..inshaAllah,iblis laknatullah itu lari...series lia.zf rasa kesakitan itu berkurangan..memang betul fakta itu..kuasa Allah,ajaib dan ganjil...so rakan,ubat2 yg ada tu,memang di cipta untuk membantu kurangkan kesakitan kita,tpi apa kata kita kembali kepada pencipta kita,Allah subhanaALLAH taala..pasti kembali sihat dan rahim wanita2 sekalian terpelihara dari cakaran iblis..hah,buku ini ade gak sedikit ilmu pasal aktiviti semasa haid..
tapi terdapat satu kemusykilan dalam buku ini,boleh membaca Alquran.hoho..itu lia.zf kurang yakin..nanti lia.zf search pasal hal ini n share kat kawan2..
 
 
 
Hah,Art of deception ni,menarik cikit,kawan2,berhati2 la dengan penipuan yahudi.buku ini membongkarkan rahsia orang yahudi..dan penulisnya sebelum ini orang yahudi dan telah terbuka pintu hatinya oleh Allah untuk memberhentikan penipuan2 itu..menarik bukan,ingat lia.zf minat bab2 cinta n fardhu ain je ke..buku2 mcm ni,kalau bace,mmg focus habeh,sekali baca dah separuh..nak habeskan,asignment da strt ade plak..hoho..kawan2 try la beli buku yg lia.zf telah tebus menggunakan bb1m..
 
cukupla bebel sepanjang ada ini..hehe..nantilah lia.zf sambung lagi cerita2 lia.zf...assalamualaikum..

 

Saturday, March 2, 2013

Dua minggu pertama sem 2 UPSI

Assalamualaikum
Lame jugak tak berkesempatan menaip blog ini..owh,lia.zf nak cerita pasal kawan2 lia.zf la..lia.zf malas nak cakap panjang..bila kawan sudah mula tidak percaya kita biarlah,namun kuasa ALLAH swt yg sentiasa menolong hambaNya telah mendapat kawan2 yg lebih baik disini..pada masa ketika dahulu,lia.zf ini senang didekati dan senang ditinggali..hehe.harap kawan2 faham maksud lia.zf tu..
    Masalah rakan,kadang memang menusuk jiwa,serba salah,dan macam2 lg perkara negatif yg sering berlaku..dulu time skola rendah,ramai yg kurang berminat ngn lia.zf kerana kuat membocorkan rahsia.alaa,kita kan budak2,mane la nak reti simpan rahsia.hoho..n kecoh n orang rase lia.zf ni pelik..haha..macam gambar ni,kelakar kan?
https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=592994560729173&set=a.303524199676212.89090.303521803009785&type=1&theater

then,naik secondary school,ada sesetengah tidak percaya ape yang lia.zf cakap,mcmtulah,ada yang kita serba salah and sbb nak jage hati dia..hahahahaah
ape2 je la masalah rakan ni,benar,kuasa ALLAH memang tidak boleh ditandingi,.semenjak terlalu banyak kes bersama rakan ini,lia.zf lebih banyak meluangkan masa bersendirian,berkawan hanya sekadar berkumpulan o classmate..sampai kat matrik pon..mungkin sikap lia.zf memang sangat tak ngam dengan diorg..atau mungkin masa tu,tak matang lagi..hehe..
 hampir dua minggu berada di bumi proton city ini,barulah lia.zf rasa sahabat memang sangat baik..ada sorang makcik yg awet muda tu,suka marah lia.zf but her way is very soft.means cara teguranya..and sometimes,cara teguran org lain mcm sakit jiwa..yes,memang di bumi proton city ni la..Allah memberi lia.zf peluang untuk berkawan dengan cara yang baik..
 Hah,lagi satu,lia.zf memang minta dijauhkan daripada rakan yang tidak pernah menghayati erti persahabatan..Allah always wif me..

Then,yang lagi satu menakjubkan kuasa ALLAH,alhamdullilah,pintu hati 4 org kakak senior UPSI untuk berkawan ngan lia.zf..xsemena2 kami boleh berinteraksi bersama2..untuk berubah ke arah yg lebih baik bersama2..dulu time 2ndary skul,ada jugak hasmida,and jamaliah,selaku PPI sekolah yg rapat dengan lia.zf..tpi lia.zf xpernah rasa macam kat UPSI ni.bukan maksud mereka tidak bagus,cume time tu rase macam nak enjoy je kot.skrg cukupla,kita sudah tahap universiti..kematangan harus dikekalkan bermula disini..

pasal  4 org kakak tu,firstly,kak aween,dia sudah bernikah..dan banyak memberiku nasihat dan pengajaran pasal pernikahan yg dia tak sangka2 berlaku..nampak x,kuasa ALLAH,kadang2 kita rasa macam tak ready mcm ready..kadang2 tak plan pon,ALLAH suka tengok hamba dia bahagia dunia akhirat..perkahwinan ini sebenarnya bukan ketentuan kita,..n sesiapa yang kahwin awal pon,ALLAH yg permudahkan kehidupan mereka.,yg kawen tua pon masih berpeluang.inshaALLAH..senang cite bila2 la..hoho..

secondly,actually kak jannah ni,senior skul dulu,then dia upsi jugak..lepas sem7 aka praktikal,dia bernikah..series,sejuk mataku melihat pernikahan mereka..kerana kak jannah bertutup litup..alangkah indahnya lia.zf dapat sebegitu,nk transfer ke tudung labuh susah sikit,tapi cube baju muslimah n menutup dada...once dia da sem 8,dia bgtau lia.zf dia kolej harun aminnurashid jugak..wow,excited nye.nanti nak meeting ngn dia.seriesly...

thirdly,kak ikin,,dia kakak RAPI..kisahnya begini,mase tu,dia datang rumah,macam nak berkunjung ke rumah2 di blok 5 ni..wahh,bagusnya..so lia.zf ajak dia duduk.walaupun kerusi meja xde..kebetulan plak mase tu tengah mengunyah strawberry chese tart.ntah macam mane ntah boleh lupe..huhu..kakak ikin ni tanye,tak nak pelawa ker..hoho.alamak,lia.zf cakap sori,nak buat sahur..then dia ajak lia.zf iftar bersama esok..wahh!..ajakan dia terus membuat lia.zf berminat nk join..tp time tu ada kelas plak..tak jadi,pastu..kak ikin ni,tbe2 mintak no fon..da tentu2 lia.zf tngah makan,tak dapat la nak menulis..then,kak ikin tu sendiri bagi lia.zf no dia..nampaklah kesunggunhan dia nak berkawan dgn lia.zf

lastly n lately,kak asmalini ashri,aka kak lin..tp lia.zf suka name dia..sangat cantik,kenal dia sebab dia JMK KAB..dulu lia.zf add fb dia sebab suke jugak tgok dia yg cantik tu,.then,follow je la sttus n post yg dia share..then,share kt fb lia.zf..mungkin disitu dia nampak lia.zf seseorang yg seperti dia,ingin berubah..alhamdullilah..kak lin bertanyakan lia.zf ini siapa,dan dia ingin tahu..betapa baiknye kak lin ni,.dia ada jugak web tentang dakwah islamiah..


itu kakak senior..klau yg sebaya,cerita lain kali..rsenya lagi panjang!heheh

lia.zf yang dahulu kini sudah mendapat bantuan dari ALLAH,membuka pintu hati mereka untuk menerima lia.zf..alhamdullilah..semoga ukhuwah yg mampu mendekatkan diri lia.zf dengan ALLAH..betul,niat dalam hati mesti kene kuat..inshaALLAH...

rasenya da cukup panjang da bebel.hoho..
terima kasih sesiapa yang sudi membaca..
assalamualaikum..